اعضـــــــاء المدونه

الجمعة، 7 ديسمبر 2012

تعيش يابلـــــــــدي...


تعيش يابلدي ــــ
هي غربة في روحي
ومتسألنيش ليه ..
انت عارف محنتي
وعارف ا ني ماليش
من الدنيا دي
غير ثورتي ..
هي حلم
كنت اعيشه
في مدى سحر
الربيــــــــــع
لما قالوا هو الربيع
العربــــــــــــي ..
وقالوا وعادوا ..
وكنت اشوف أمي
وابويا وحتى كمان
جدتـــــــــــي
تقول يارب انصرهم
وحقق رغبتي ..
هي الحكاية
مش هنا ..
ومش الفرح
ان اهتف انا ,,
الحكاية اتشعبت
وبقيت وحدة
من ناس بتمشي
وبتترك بلد ..
بتسيب تاريخ
يحكي مين أنا ..
بصيت لقيت
الاب مات
والأم مش عارفة
هي فيــــــــن
والاخ مع الثوار
يهــــــــــــتف
تعيش يا بلدي
واموت أنا .
فينك يا أختي؟..
ياحتة مني
فين الهنا ..
فين الفرح ..
فين الأمل
الي عشته معاك ..
بحقق حلمنا
ياريتني كنت أفديه
بعمري أنا .
.مش عارفة
إنت فين
هو انت زعلتي مني
ولا إيه ؟..
مش القصد ياهدى
اسيب ثورتي
ولا انزح عن بلدتي
ولا حتى انسى
حلمنا الي هو
سلوتــــــــــي .
انت عارفة
ريسنا داهية
وعنده امل
يبقى يحكم بالعباد
يقتل ولاد ..
ينشر دمار ..
هي البيوت
مش عارفة
بيجرالها ايه
بتنزل ياعيني
تحت صاروخ
اوقنبلــــــــــــة ..
ماتمسك شوية ..
كنت عارفة
انها عمرها
ماتهتف لحرية
او هتفت لاسقاط
النظــــــــــام ..
اه ياهدى تعالي
شوفي فين وجودي
وفين حدودي
حتى بيتي
مش عارفة فين
وايه بقى اسمى
عشان اقف
ضد النظام ..
بقيت نازحة مشردة ..
وعنك حبيبتي مبعدة
راح الي راح
ياعمري انت ..
كله في بعد المدى
Z*R

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق